reklama

Čarovné Filipíny, ostrov Bohol.

Po ukašľanom lete v Pekingu a vyše mesiac trvajúcom zápale dýchacích ciest som si povedala, že už by trebalo zmenu vzduchu, a tak som zamierila na ”neďaleké” Filipíny.  Po štyroch hodinách letu nás uvítalo manilské letisko. Pri pohľade na mieste ceny, sme aj hneď zabudli na únavu z prebdenej noci. Čína je síce lacná, avšak  Filipíny ju v tomto smere rozhodne predčia ...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Po kratšej prestávke sme mali pokračovať do mesta Tagbilaran na ostrove Bohol. Na moje počudovanie sme museli zasa prejsť všetkými možnými kontrolami, no čo bolo horšie, museli sme zaplatiť letiskové poplatky (terminal fee). Toto bolo prvé letisko, na ktorom som zažila, že poplatok nebol zahrnutý v cene letenky, ale ho bolo treba uhradiť na mieste. Samozrejme chceli hotovosť a jedine Filipínske peso. Našťastie sme našli bankomat a vec bola vybavená.

Po zhruba hodinovom lete, som už vystupovala z lietadla v Tagbilarane. Pri prejazde ulicami som si pripadala ako v naozajstnej rozvojovej krajine, na ceste bolo plno pre mňa dosiaľ nepoznaných dopravných prostriedkov, medzi budovami ponaťahované more káblov a všetko bolo akési ošarpané, chudobné. No z nejakých pre mňa neznámych príčin sa mi to strašne páčilo. Malo to jednoducho čosi do seba.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

 Preplnené ulice v Tagbilarane. Naľavo si môžte všimnúť Holy Name University, na ktorej sa však neštuduje teológia.

Obrázok blogu

Tricykel. Jeden z najpopulárnejších dopravných prostriedkov na ostrove.

Obrázok blogu

Miestni sa však často vozia natlačení ako sardinky v takýchto "dodávkach."

Obrázok blogu

Pohľad na Tagbilaran z ostrova Panglao.

Čoskoro sme vyšli z mesta a zamierili na neďaleký ostrov Panglao, kde sme mali možnosť vidieť "vidiecke osídlenie". Nuž neviem, či to nazývať domami alebo chatrčami, každopádne steny to malo zo zvláštneho materiálu rastlinného pôvodu. Nuž na Filipínach je vkuse teplo, tak snáď to domácim postačovalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Tento dom bol ešte "vyššieho štandardu", väčšina domov vyzerala podstatne horšie.

Každopádne príbytky chudobných Filipínčanov ostro kontrastovali s hotelmi a domami Zapadoeurópanov stojacimi v blízkosti pláže.

Obrázok blogu

Dom Švajčiara, ktorý sa usadil na Panglau so svojou filipínskou manželkou.

Napriek prebdenej noci som si hneď v prvý deň všimla dve veci, a to, že na Filipínach je všetko v angličtine nielen na letisku, ale doslova kam len pozriete a po druhé, že Filipínci sú asi najkatolíckejší národ pod Slnkom, teda aspoň to patrične dávajú najavo.

Doslova na každom rohu stojí kostol, avšak miestny lásku k Bohu dávajú najavo nielen stavbou kostolov, ale aj nálepkami s textom typu "Ježiš Ťa miluje", či "Boh je láska" na autách či minibusoch. Samozrejme domáci si do áut či tricyklov radi vešajú ružence či sväté obrázky. Pri pohľade na miestnu Univerzitu sväteho mena (Holy Name University) by ste sa mohli nazdávať, že ide o kňazský seminár, avšak ide o úplne normálnu univerzitu s množstvom odborov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najväčším prekvapením však pre mňa bolo, keď počas nákupu v miestnom supermarkete, všade zavládlo hrobové ticho, všetci zastali, ako by ich niekto začaroval, dokonca i predavačky za pultom s mäsovými výrobkami stáli nepohnute. Až po chvíli mi došlo, že z reproduktorov sa ozýva modlitba. Keď kňaz povedal amen, ľudia sa konečne pohli a predavačky opäť začali obsluhovať zákazníkov.

Filipíny patria spolu s Vatikánom k jediným krajinám, kde nie je povolený rozvod. Avšak pri návšteve miestneho kníhkupectva, ma prekvapilo množstvo kníh (všetky samozrejme v angličtine) o tom, ako anulovať manželstvo. Tak ktovie ako to je v skutočnosti s tou filipínskou pobožnosťou...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na tejto krajine ma však asi najviac upútali ľudia. A to najmä správaním ale aj vzhľadom. Hoci som už z Číny bola zvyknutá na ľudí nižšieho vzrastu, Filipínčania mi pripadali veľmi malí. Ženy mali okolo 1,5 metra a muži 1,6 až 1,65 metra. Inak mi pripadali vcelku pekní, mali väčšie oči, než napríklad Japonci či Číňania a dievčatám nechýbali ženské krivky.

Avšak najväčší rozdiel bol v správaní, Filipínčania pôsobia veľmi uvoľnene, nikam sa neponáhľajú a nestresujú. K turistom boli veľmi priateľskí a svoje ústretové správanie nezmenili ani keď sa im nepodarilo predať ponúkaný tovar.

Bohol je známy hlavne vďaka tzv. Čokoládovým kopcom (Chocolate Hills). Vraj v určitom období cez rok zhnednú a pripomínajú kôpky čokolády.

Obrázok blogu

Chocolate Hills. Naschvál som vybrala túto fotku, keďže na ľavej strane stojí prototyp filipínskej ženy.

Obrázok blogu

Okrem rímskokatolíckej viery, časy kolonizácie pripomínajú aj mnohé budovy

Obrázok blogu

Pre mňa, milovníčku banánov, sa mi na Filipínach splnil dávny sen, a to vidieť banánovník. Bohol je doslova obrastený banánmi. Niektoré banánovníky rastú v záhradách, iné len tak uprostred džungle. Na moje počudovanie na všetkých stromoch boli iba zelené trsy banánov, nikdy nie žlté. Domáci mi vysvetlili, že banány postupne zožltnú až keď ich zrežú z banánovníka.

Avšak na Filipínach môžte ochutnať aj červené banány (žiaľ som ich zabudla odfotiť). Na rozdiel od tých "naších" majú červenohnedú šupku a chutia kúsok sladšie.

Okrem plodov banánovníka si taktiež môžte pochutiť na ryžových koláčikoch zabalených v banánových listoch či soté s dusenými banánovými kvetmi.

Obrázok blogu

Obľúbenou pochúťkou sú taktiež grilované banány, môžem potvrdiť, že chutia výborne. Jeden špíz s banánmi ma vyšiel na neuveriteľných 0.03€, čiže zhruba jednu bývalú Slovenskú korunu.

Obrázok blogu

Na Bohole je čo pozerať aj pre milovníkov zvierat. Najznámejším tvorom je Tarsier, ktorého domáci považujú za najmenšiu opicu na svete a radi ho zobrazujú na všetkých možných suveníroch. Žiaľ tarsiery cez deň zvyknú spať, jedného sa mi ale podarilo odfotiť s otvorenými očami, ma ich teda naozaj obrovské. Inak je fakt maličký, meria asi toľko čo ľudská dlaň.

Obrázok blogu

Tarsier

Bohol je taktiež domovom množstva motýľov, môžte ich obdivovať nie len vo voľnej prírode, ale aj v miestnej motýlej zoo, kde vám sprievodcovia podajú profesionálny výklad o všetkých štádiách života týchto zaujímavých tvorov.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Tieto motýle sa pária iba raz za život, a to hneď vyše 20 hodín nonstop.

Obrázok blogu

Na počudovanie filipínske mačky vyzerajú presne ako tie naše.

No a k Filipínam samozrejme patria krásne pláže a more.

Obrázok blogu

Typické lode, majú po stranách bambusové opory, ktoré im dodávajú stabilitu.

Obrázok blogu

Alona Beach. Domáci odpratávajú riasy, ktoré vyplavilo more, či odpadky čo odhodili turisti.

Obrázok blogu

Alona Beach z lode.

Obrázok blogu

Palmy lemujúce pláž. Bohol Beach Club. Do areálu sa dostanete za vcelku prijateľný poplatok.

Obrázok blogu

Bohol Beach Club. Pláž je podvečer v čase odlivu zhruba dvakrát tak široká.

Obrázok blogu

Ostrov Balikasang ničím nezaujme, avšak okolité more je rajom pre milovníkov šnorchlovania.

Obrázok blogu

Nezabudnuteľným zážitkom bola návšteva Panenského ostrova.

Obrázok blogu

Kde končí more a kde začína obloha? Piesčité plytčiny pri Panenskom ostrove.

Obrázok blogu

Strom v mori. Panenský ostrov.

Obrázok blogu

Turisticky málo známym miestom sú vodopády Magaso. V príjemne chladnej vode sa osviežite a mne náš vodič tricykla ukázal ako sa dostať priamo pod vodopád.

Obrázok blogu

Veľmi pekným zážitkom bola aj plavba po rieke Loboc lemovanej palmami.

Samozrejme po dni plnom dojmov sa treba aj posilniť.

Obrázok blogu

Filipínske jedlo je fantastické a cenovo veľmi prístupné. Avšak pozor na dary mora. U mňa požitie týchto veľmi chutných kreviet dopadlo zvracaním a horúčkami. Inak Filipínci nepoužívajú paličky ale príbor.

Obrázok blogu

Po dobrom jedle si treba dať aj niečo na pitie. Tento chlapík sa už škrabe na palmu po orechy, ktoré vám potom podajú ako nápoj so zapichnutou slamkou

Jednou veľkou nevýhodou Filipín je vysoká krminalita. Z tohto dôvodu sú pri vstupoch do nákupných centier bežne bezpečnostné kontroly. V krajine bolo za posledné roky taktiež zaznamenaných niekoľko únosov turistov. Je to škoda, lebo táto nesmierne chudobná krajina, má enormný turistický potenciál, avšak v zahraničí si kvôli takýmto incidentom robí zlé meno.

Každopádne dúfam, že sa na Filipíny ešte niekedy vrátim.

Obrázok blogu

Spiatočná cesta. V Manile stojí veľký kostol priamo oproti letisku. Žeby pre veriacich, ktorí si tam potrebujú "odskočiť" pri čakaní na prípojový let ?

Ulrika Lejnarová

Ulrika Lejnarová

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vždy som si priala vynájsť stroj, ktorý by mi umožnil cestovať do myslenia iných ľudí a vidieť svet ich očami. Pobyt v iných krajinách, no hlavne kontakty s cudzincami mi to do určitej miery umožnili. Nikdy by ma ale nenapadlo, že veci sa dajú vidieť tak rozdielne. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáMoje články

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu